Naar de Efteling 2022

Vakantieperiode 2022

Dag 1

Het is weer mogelijk om lekker te genieten van de vakantie. Wel moeten we nog rekening houden met Covid 19 maar het valt mee.

Logo EftelingOmdat er een kleinkind geslaagd voor een examen hebben we in mei 2022 besloten om een paar dagen naar de Efteling te gaan. Lekker met de trein en één nacht overnachten in het landhuis in Bosrijk. Op 19 en 20 juli 2022 zijn we geweest en heel erg genoten. Dinsdags was wel de “heetste” dag van het jaar maar het is gelukt.

Station OldenzaalDinsdagmorgen om 7:02 uur zaten we in Oldenzaal in de trein naar naar Zutphen en daarna naar ‘s Hertogen Bosch. Daar kwamen we aan om 8:54 uur.

Vervolgens om 9:36 uur met met de buis naar Kaatsheuvel. Om 9:55 uur stonden we voor de ingang naar de Efteling.

Eerst even de bagage afgeven bij de garderobe want konden pas om 16:00 uur naar het hotel. Dat was geen probleem en gratis (wat is er tegenwoordig nog gratis).

De reis naar de Efteling was prima te doen. Het is niet druk en tegenwoordig gaat alles digitaal. Digitaal treinkaartje, digitaal toegangsbewijs en digitale sleutel.

Aankomst Efteling

Bij aankomst geven we eerst onze bagage af bij de ingang. Deze kunnen we straks meenemen als we naar de kamer gaan (dat wordt na 16:00 uur).

Vervolgens naar binnen en als eerste gaat het naar Fata Morgana. Het wordt een hete dag (38 graden) en daar is het lekker koel. We maken met de reus Djinn. Toch weer mooi om een tochtje te maken. Na Fata Morgana gaan we naar de Baron 1898. De jongens zijn er klaar voor.

Na een aantal ritjes is het tijd om verder te gaan en willen we van de Gondoletta genieten maar daar is een behoorlijk wachttijd. Dus dan maar eerst naar de Symbolica. Het is daar niet druk en maken 2 van de 3 ritten die mogelijk zijn. Onderweg komen we Pardoes nog tegen.

Vervolgens wordt het tijd om iets te eten en te drinken en we gaan naar het Witte Paard en halen wat bij ‘t Gebraad.

Vervolgens lopen we naar Villa Volta (altijd weer spannend) en dan naar Droomvlucht. Omdat het zo warm is maken we een ritje met de stoomtrein rond het hele park. Inmiddels is het bijna 16:00 uur en kunnen we in de famillie kamer in het Landhuis.

Dus op weg naar de uitgang. Onze tassen mee en dan op stap. Het is nog een flink eindje lopen naar het Landhuis.

Hier kunnen lekker even uitrusten en alles eens bekijken.

Vervolgens gaan we rond 18:30 uur weer terug naar het park. En daar eerst maar eens wat eten bij Frau Boltes. Jeannet en ik zitten nog even na en de jongens willen nog in de Baron.

Ook wij gaan daar naartoe. Tijn en Quinten hebben er nog geen genoeg van gaan nog in een paar attracties. Wij wachten bij de Pirana tot ze terug komen. En dan wordt het tijd om naar de kamer te gaan. De jongens lopen alvast vooruit want ze willen nog even zwemmen.

En wij nemen lekker plaats op het terras bij het Poorthuis. Inmiddels is het koeler geworden en zijn we aan het einde van de warmste dag van het jaar 2022.

Om 23:15 uur naar de kamer en we kunnen goed slapen.

Dat was de eerste dag in de Efteling.

Op de volgende pagina de foto’s van dag 1.

Dag 2

We hebben een prima nacht gehad en na het wakker worden, aankleden en klaarmaken kunnen we naar het ontbijt in het Poorthuis. Het is een heerlijk ontbijt. We kunnen er weer een tijde tegen.

De jongens gaan direct na het ontbijt naar het park en wij gaan nog even naar de kamer om alles op te halen. Na het afgeven van de tassen zijn wij ook klaar voor nog een dag Efteling. Het is gelukkig wat koeler.

Net als de dag ervoor beginnen we bij Fata Morgana. En.. daar zien we iets bijzonders. De Reus is aan de wandel. Na nog een keer in deze attractie gaan we naar de Baron.

Thijn en Quinten gaan daar nog een keer in maar dat is niets voor Jeannet en mij. Vervolgens wandelen we langs de Baron naar Pagode en de Gondoletta maar het is daar erg druk.

Via Symbolica gaan we naar het plein met Villa Volta, We genieten van de prachtige versiering en gaan daar in de buurt wat eten bij ‘t Gebraad. We zitten lekker in de schaduw en het begint te regenen. De vorige dag was de warmste dag van heel 2022.

Hierna nemen bij het plein Marewijk de trein naar Station de Oost. Hier gaan we even lekker wat drinken en genieten van het mooie weer. De jongens gaan nog een keer in de Python en de Vliegen Hollander.

Vervolgens gaan we via de Oude Tufferbaan weer naar de Gondoletta. Een lekker boottochtje. En dan langs het meer naar Carnavalfestival en vervolgens Marewijk. Hier nemen we nog even Villa Volta en een tocht met Droomvlucht.

Tot slot lopen we naar de Pagode en dan kunnen we de ondergaande zon bekijken vanuit deze attractie.

We zijn aan het einde van 2 dagen Efteling en verlaten de Efteling om met de bus naar Den Bosch te gaan voor de trein naar Oldenzaal. Rond 23:00 uur zijn we weer thuis en hebben weer genoten van de Efteling.