New York – april 2016

Vakantie naar New York

Datum:Verhaal:Foto's:
23 april 2016Zaterdag 23 april 2016 naar New YorkFoto's zaterdag 23 april 2016 - deel 1
24 april 2016Zondag 24 april 2016Foto's zondag 24 april 2016 - deel 1Foto''s zondag 24 april 2016 - deel 2Foto's zondag 24 april 2016 - deel 3
25 april 2016Maandag 25 april 2016Foto's maandag 25 april 2016 - deel 1Foto's maandag 25 april 2016 - deel 2Foto's maandag 25 april 2016 - deel 3
26 april 2016Dinsdag 26 april 2016Foto's dinsdag 26 april 2016 - deel 1
27 april 2016Woensdag 27 april 2016Foto's woensdag 27 april 2016 - deel 1Foto's woensdag 27 april 2016 - deel 2
28 april 2016Donderdag 28 april 2016Foto's donderdag 28 april 2016 - deel 1
29 april 2016Vrijdag 29 april 2016's morgenvroeg in Brussel en dan weer naar huis.

Brussels Airport

Een aantal jaren geleden hebben we een keer, tijdens een verjaardag, besloten om een reis te maken naar New York.

We zijn Ben, Janneke, Jorrit en Martijn. En… nu is het er van gekomen. We staan klaar voor de start.

Vorig jaar oktober de tickets gekocht voor het vliegtuig en een appartement geboekt in New York. We vertrekken vanaf Brussel (Zaventem). Het was na de aanslag in maart 2016 wel even de vraag hoe het allemaal zou gaan met we kunnen daar vertrekken.

Ons vertrek is op zaterdag 23 april 2016. Ik (Ben) sta klaar om 4.00 uur wanneer Janneke komt om te vertrekken. Vervolgens halen we Martijn en Jorrit op en kan de reis beginnen. Het is ongeveer 3 uur rijden naar Brussel.

We ondervinden geen hinder van het verkeer (het is zaterdagmorgen) en het is droog. Na een korte stop onderweg komen we om ongeveer 7.30 uur aan bij de parkeerplaats,10 minuten vanaf het vliegveld (scheelt weer in de parkeerkosten). Vanaf dat punt worden we naar het vliegveld gebracht (is ongeveer 10 minuten rijden).

Aangekomen op het vliegveld kunnen we aan de tocht naar de vertrekhal beginnen. Door de aanslag is het strenger geworden met de controles. Er staat veel meer politie en militairen zijn aanwezig voor de veiligheid.

Koffie drinken

Na diverse controles zijn we dan in de vertrekhal. Het vliegtuig vertrekt om 10.50 uur en we hebben dus nog tijd voor een kop koffie en thee.

Rond 9.15 uur gaan we richting vertrekpunt en na de kaartcontrole kunnen we naar binnen.

Het vliegtuig vertrekt op tijd en met nog ongeveer 270 mensen zijn we onderweg naar New York. Er is natuurlijk niet veel te zien onderweg want we vliegen een groot gedeelte over de oceaan. Maar er zijn voldoende films en muziek en de crew komt regelmatig langs met wat te drinken en te eten.

Na ongeveer 7.30 uur komen we aan in New York op John F Kennedy (JFK). Het vliegveld ligt 24 km ten ZO van Manhattan.  Hier volgt een strenge controle en dat duurt wel even. Als we na een uur klaar zijn staat de bagage al op ons te wachten.

Nu eens even kijken hoe we bij ons appartement moeten komen. Maar dat is snel geregeld en kunnen we met de Air Train en Metro naar Manhattan. Het openbaar vervoer is prima in New York merken we later.

De overstap is in Howard Beach Station. We worden daar prima geholpen met de kaartjes en kunnen dan door naar Manhattan.

In het station van Manhattan is het weer even zoeken naar de plaats waar we kaartjes kunnen kopen voor de bussen en waar de bus staat. Om deze week van en naar ons appartement te reizen moeten we met buslijn 123. Dat is de lijn van het Bus station naar New Yersey.

Na een half uurtje “bussen”, onder de Hudson rivier door, komen we aan bij de uitstapplaats 7ste street aan de Palisade Ave. Hier is het nog een klein stukje lopen en we zijn in het appartement. Nu is het eerst zaak om het huis te verkennen en wat boodschappen te doen. De eigenaar heeft ons zien komen we worden hartelijk welkom geheten en we krijgen de nodige tips.

En dan nu de boodschappen. Dat kan dicht bij want de supermarket is om de hoek. Om een ander hoek, aan de 611 Palisade Ave Fl 1) is de bakker (Salem & Sons Bakery) die 24 uur per dag open is. Dus geen gebrek aan eten en drinken. We zijn in de buurt Hoboken.

HobokenNa de boodschappen gaan we op weg naar het “centrum” waar veel te doen zou moeten zijn. Het is een hele tippel om er te komen. Maar het is de moeite waard. We staan aan de oever van de Hudson rivier met een prachtig uitzicht. Het lijkt er op dat een school een bijzonder feest heeft want er lopen verklede mensen en er zijn diverse activiteiten.

Het is nu tijd om foto’s te maken van de skyline en om wat te eten. De skyline lukt prima en het eten wordt Mac Donalds.

Onze voeten moeten even wennen aan het lopen, dus we hebben ons terug laten brengen met de taxi naar ons appartement.

De dan lekker naar bed na een dag reizen en eerste indrukken. Morgen is er weer een nieuwe dag en dan gaan we naar Times Squar en het Central Park.

Kijk hier voor de foto’s van zaterdag 23 april 2016.